Augsburg op vrijdag 6 september

6 september 2013 - Augsburg, Duitsland

Het was al redelijk laat in de morgen (half acht) dat ik uit mijn bed kwam in Dinkelsbühl. Rondom waren er al diverse mensen bezig om hun caravan weer rijklaar te maken en verschillende vertrokken dus redelijk op tijd.

Wat een heerlijk gevoel gaf me dat, dat ik het rustig aan kon doen, in het zonnetje mijn bakje koffie drinken en naar al deze mensen kijken hoe zij zich reis klaar maakte. Voor mijn gevoel was ik toch nog redelijk op tijd klaar met alles, ontbijt maken, koffie en melk neerzetten en niet te vergeten de warme broodjes. Want ik heb weer mijn oventje bij me en natuurlijk heeft moeders (Joke) er voor gezorgd dat ik weer een kast vol met voorgebakken broodjes bij me heb. Heb natuurlijk heerlijk ontbeten ondanks dat er toch mensen met je willen praten terwijl je zit te eten. Tegen half tien ben ik de trekker reisvaardig gaan maken (olie nakijken, water controleren en ga zo maar door) stapte ik op de trekker om te vertrekken. Nadat er diverse foto’s weer van mij en de trekker gemaakt waren, ook door de eigenaar van de camping, kon ik uiteindelijk op weg en na wat kleine vergissingen van mij kwam ik toch op de goede weg richting de volgende camping met de naam van “Romantische strasse”. Ik ben benieuwd. Overigens vind ik het bijzonder leuk en stel ik het zeer op prijs dat er zoveel mensen naar mijn reisverslag kijken en dat jullie zo mee leven met mijn onderneming en daar ook op reageren, erg leuk!!. Het is al goed warm en nadat ik gelijk getankt heb was ik eindelijk goed op weg. Ook deze rit liep door diverse kleine dorpen maar wat mij goed is opgevallen onderweg is dat het zo lekker rook. Ik kwam door bossen waar je heel sterk de dennengeur rook en reed door een dorp waar mij opviel dat het zo sterk naar een of ander exotische lucht rook, aliander of iets dergelijks. In ieder geval genot ik er met volle teugen van. Wat mij ook opviel dat ik had een of andere weg gekozen, een zeer lange en rechte weg, waar bijna geen verkeer op reed, het viel gewoon op. Het was op deze weg dat er plotseling een windvlaag kwam, uiteraard zie je die niet aankomen en mijn hoed van mijn hoofd afwaaide. Gelukkig had ik een touwtje op de hoed gemaakt dus hij bleef op mijn rug hangen en ja je voelt hem al, hierdoor trok het touwtje mijn oortje van mijn TomTom uit mijn oor. Nou deze zat natuurlijk nergens aan vast en voor dat ik er erg in had dat deze was gevallen was ik natuurlijk al 40 mtr. Ik stop, kijk nog of hij toevallig op de treeplank ligt, nee dus, stap van mijn trekker af en kijk terug op de weg. Ik zag zo’n 40 meter terug iets op de we liggen en loop die richting uit, maar wat denk je, inderdaad komt er een auto aan de eerste sinds een kwartier en ja hoor, rijd precies over mijn oortje heen. Totaal aan gort, ik vloeken natuurlijk, één auto en precies over mijn oortje, hoe krijg je het voor elkaar. Ga ik nog met mijn suffe kop proberen of ik het oortje alsnog aan de praat kan krijgen, maar je doet niet veel met een paar steeksleutels en een waterpomptang bij de moderne elektronica. Dus oortje overleden, moet ik toch nog gaan opletten wanneer ik links of rechts af moet, want horen doe ik niets meer. Ok, er zijn ergere dingen. Verder liep de reis voortreffelijk en gebeurde er onderweg niet zoveel bijzonders meer. Ik was redelijk vroeg bij de camping en moest een half uurtje wachten totdat de receptie weer om drie uur openging. Ingecheckt en betaald en ik kon een plaats uitzoeken. Overigens waren het helaas wat norse, onvriendelijke mensen bij de receptie, maar goed misschien hadden zij ook hun dag niet. Deze conclusie trok ik omdat ik wilde weten waar de naam “Romantische strasse” voor stond. De mevrouw, heel nors; ‘Omdat de Camping aan de Romantische strasse ligt’. Ja dat wist ik al en na het nogmaals uitgelegd te hebben waarom alles deze naam droeg, kwam er een man om de hoek van het kantoor vandaan en liep bijna geïrriteerd naar een vitrine en pakte daar een folder waarin inderdaad alles stond  over de beroemde “Romantische strasse”. Het is niet meer dan een hele lange weg die door diverse mooie historische dorpen voert en waarbij veel historische bezienswaardigheden te zien zijn. Deze weg is ruim vijfhonderd km. lang en loopt van Würzburg naar Füssen dus tot in de Alpen.

Vandaag (vrijdag) heb ik een klein stukje van deze weg gereden van Dingelsbühl naar Augsburg een afstand van 110 km incl. de omleiding. Ik moet zeggen een zeer mooie rit door leuke, mooie dorpen met bijzondere gebouwen. Natuurlijk werd het weer klimmen en dalen en door een behoorlijke grote omleiding (je krijgt er wat van hier in Duitsland) kwam ik diverse hellingen tegen waarbij ik zeer regelmatig helemaal terug moest naar zijn derde versnelling (12%). Dan moet je zien wat een rook hij er gooit, maar hij doet het perfect. Verder liep het voorspoedig, moet je geen tunneltje tegenkomen van 2.50 mtr. hoog, was ik bijna mijn vlag op mijn trekker vergeten, gelukkig net op tijd kunnen stoppen om mijn vlag neer te halen, anders was ik die ook nog kwijt geweest. De camping hier in Augsburg is zeer ruim van opzet, met zelfs een meer ernaast, dus met dit warme weer even gaan zwemmen. Dat dacht ik, geen zwembroek bij me. Maakt niet uit ik ben in het water gegaan met mijn korte broek, droogt ook wel weer. Heerlijk even afgekoeld, pilsje erbij en dit verhaal weer gemaakt voor de reislogger. Wanneer ik op de camping in Oostenrijk ben zal ik mijn ritstatistieken bekend maken op het net ( ja, ik hou de statistieken van de hele reis bij, verbruik van de trekker gemiddelde snelheid, afgelegde km. per dag, hoeveel uur de trekker in bedrijf is per dag, wat de kosten van alles zijn, tanken en campings e.d.). Soms verbaast mij zelfs de uitslag per dag, onder andere wat de hoogste snelheid van die dag is geweest. Je moet bedenken dat de trekker niet harder loopt dan 28 km./u maar zoals vandaag geeft het de hoogste snelheid aan van 35 km./u. Misschien te verklaren als ik weer een helling naar beneden ga en daardoor een beetje teveel door laat lopen, zonder erg overigens. Vanmiddag om half drie ben ik hier op de camping aangekomen en nadat de eigenaar weer een paar foto’s had genomen kon ik een plekje zoeken en aan mijn verdiende pilsje beginnen. (vindt ik zelf).

Morgen zal de dag vroeger beginnen want ik heb een rit voor de boeg van zo’n 140 km naar de Tenda camping-park in Bad Feilnbach voorbij de stad München. Volgen de TomTom moet ik dwars door München rijden. Nou we zien wel hoe we hier door heen komen. Misschien horen jullie het morgen hoe dit is verlopen. Het is in een keer een heel verhaal geworden, maar dan hebben we weer wat te lezen, nietwaar.

Tot de volgende update.

1. Pier Arendina en Kids!!!:
    6 september 2013
    Super Leo en wie weet shop je in München een oortje!!!
    We zien alweer naar je volgende verhaal uit!!!
  2. Anne en Janneke:
    6 september 2013
    Hey Leo...fijn om je update's te lezen...en weten wat je zoal beleeft....Ja..en van dat oortje...dat is balen..misschien dat je onderweg nog een nieuwe kunt halen....Wij kijken uit naar je update's...succes met de volgende kilometers!!

groetjes Anne en Janneke...en de kids
  3. Jaap en Rina:
    Hallo Leo

Je past je al aardig aan,aan het leven als een vrijbuiter.
    Broodje en bakie koffie en wie maakt mij wat.
    We volgen elke dag je vorderingen en dat gaat allemaal voorspoedig.
    Het weer werkt ook nog steeds mee.
    Dikke pech met het verlies van je oortje,net nu je straks alle zintuigen nodig zult hebben om door Munchen te gaan.
    Misschien is daar een winkel om een gehoortest te doen.(Schoonenberg} en moet het oortje zeker gratis zijn.
    Leo veel plezier de komende rit, en hou de zaken heel.

groetjes Rina en Jaap
  4. Teun:
    6 september 2013
    Prachtig zo een tocht veel succes met je reis, blijven je volgen.
    P.S wat voor tom -tom heb je?. Dat er een aansluiting voor een oortje op zit .
  5. Renata:
    6 september 2013
    Weer een heerlijk verslag om te lezen Leo. Succes in Munchen morgen.
  6. Nico en jaike:
    7 september 2013
    Hoi Leo,

Goed te lezen dat het goed met je gaat, je geniet et volle teugen moeten we begrijpen. We kijken uit naar je volgende verslag, dwars door Munchen dat moet spectaculair worden lijkt ons. Groeten uit een regenachtig en koud Kornhorn, it looks like the summer is over ! Pas goed op jezelf,

Groeten,

Nico, Jaike en de kinderen.
  7. Jaap en Nienke:
    8 september 2013
    Hallo Leo (en Joke)
    Hier weer een berichtje van ons, we genieten van je belevenissen.
    Wat dat oortje betreft, in München kun je best even bij zo'n winkel stoppen om een nieuw oortje te kopen.
    Wij zijn zo laat met reageren omdat we vrijdag en zaterdag druk waren met de Airborne-Wandeltocht in Oosterbeek (de 67e).
    En weer goed voor meer dan 32.000 deelnemers. Als je dit aantal deelnemers legt tegen die ene auto die net jouw oortje kapot rijdt, zie je de verschillen in het leven. (rust en drukte). Maat van beide zaken kan je genieten.
    Le0, zet hem op de laatste loodjes wegen het zwaarts, maar de Gross Klockner wacht op je.
    Groetjes
    Jaap en Nienke
  8. Johan en Jannie Boutkan:
    8 september 2013
    Hallo Leo,

Fijn dat het allemaal zo voorspoedig verloopt. Zou het ook mogelijk zijn om ons mee tlaten genieten van al het moois met een paar foto's van onderweg?
  9. Janny van Staden:
    9 september 2013
    Hoi Leo, wat een geweldig verhaal weer, kijk alweer uit naar de volgende enne ik sluit me aan bij het verzoek om foto's. Veel plezier en tot de volgende update. Groetjes Janny
  10. Helen:
    9 september 2013
    Hoi Leo, zo te lezen vermaak jij je prima, ik kon de geur bijna ruiken zoals je die beschreef :-) in Oostenrijk rook het ook zo lekker naar vers gemaaid gras, hoop voor jou dat het mooie weer aanhoud want dat is straks ook het mooiste als je die giga berg op gaat mooi weer met een strak blauwe lucht
    En Munchen door racen op je trekker heeft ook wel weer iets :-)
    ik ben ook heel benieuwd naar je foto's, fijne en goede reis en tot je volgende reis verslag

Groetjes
    Helen
  11. Arno & Annie:
    Heej die Leo,
    Mooi verhaal weer. We blijven je volgen.
    Veel succes verder !!
    Groet'n uut Kornhorn