Woensdag 21 september

21 september 2011 - Bruck an der Großglocknerstraße, Oostenrijk

Dinsdag 20 september:

Wat mij nog niet een keer is gebeurd sinds ik de Zetor heb, is dat hij s’morgens niet wilde starten. Het ging de laatste dagen steeds moeilijker maar toch, hij sloeg nog steeds aan. Ik heb in de loop van de week nog naar de klepspeling gekeken en bart heeft een van de kleppen nog gesteld en wij dachten dat hiermee het euvel wel zou zijn verholpen. Het ging enigszins beter maar toch, nee het was het nog niet. Met als gevolg dat dinsdagmorgen, na een zeer koude nacht, hij niet wilde aanslaan. Wat nu, van alles geprobeerd tot zelfs ‘startpilot’ een soort ether. Nou daar slaan de meeste motoren acuut van aan, helaas maar niet mijn Zetor. Een paar mensen waren bereid om mij op de trekker naar een heuvel te duwen, die heb je genoeg hier, als je maar bovenop staat en daar ging leo op de trekker naar beneden, in z’n versnelling en ja hoor hij begon te pruttelen. Niet van harte, het bleef echt bij pruttelen, totdat hij toch wel de smaak te pakken kreeg en goed ging lopen. Zeer dikke zwarte rookpluimen uit de uitlaat spugen. Ik natuurlijk blij en opgelucht, kon ik tenminste toch weer gaan rijden. Alles klaargemaakt voor de tocht, Caravan weer aangekoppeld en afgerekend en leo kon naar de volgende camping. De rit ging van St. Johan in Tirol naar de Tenda camping in Bad Feijnbach, een rit van zo’n 130 Km. In tegenstelling tot gisteren met al die sneeuw, was het vandaag redelijk goed weer, wel wat fris, maar het zonnetje scheen. Dus goed ingepakt verliep de rit zeer voorspoedig. Om ong. 15.30 kwam ik aan op de Tenda camping. Natuurlijk zat ik onderweg te denken waarom mijn torretje vanmorgen niet wilde aanslaan. Een mogelijk was dat er wat aan de koudstart mankeerde, deze zit standaard op de Zetor en hiermee kan je wanneer het erg koud is extra diesel laten inspuiten. Ik zal proberen om het niet te technisch te maken. Ik heb dat eraf gehaald, ja had ik niet moeten doen. Breekt er een holbout. Wat is een holbout? Nou daar zit weer de dieselolieleiding aan vast. Dus lekkage en ik kon hiermee de volgende morgen niet verder rijden. Met hulp van een van de vaste bewoners heb ik zo,n bout weten te bestellen, volgende dag ophalen. Ook weer geregeld. Met duizend maal dank ben ik vanmorgen dus vertrokken naar de volgende camping nl. Lech camping in Affing. Een rit van 143 Km. Het kon zo’n 14 Km. korter maar ik had totaal geen zin om dwars door de stad München te moeten rijden, dus een kleine omweg om de stad heen. Het was vanmorgen bijzonder mooi weer en het werd zelfs weer warm, ik moest mijn zonnebril op, alleen de wind voelde nog enigszins koud aan. De rit verliep zeer voorspoedig, het lijkt wel of het torretje weet dat ie de richting van de stal gaat, hij begint steeds lekkerder te tokkelen. Goedgemutst kwam ik hier op de Lech camping aan en heb eerst maar even getankt. Ja daar hadden we het volgende probleem, lekkage bij het filter van de opvoerpomp van de dieselolie. Nou dacht ik, verhelp ik hier even op de camping. Beter niet kunnen doen, blijkt het inwendige draad waar zo’n holbout inzit kapot te zijn. Waarschijnlijk door mijn eigen schuld, ik draai deze ook veel te strak aan. Wat nu? Na veel proberen heb ik maar besloten om de leiding die van de tank komt  en naar het filter loopt rechtstreeks op de pomp te zetten. Begrijpt u het nog? Om kort te gaan, ik kan morgenochtend weer rijden zonder problemen, hoop ik. Al met al, zit ik hier nog laat dit verhaal te schrijven, stinkend naar de dieselolie, ik zou me voor het eten gaan douchen, om het straks op het net te zetten. Wanneer dit verhaal op logger staat weten jullie weer dat het niet allemaal over rozen met mij gaat. Geeft niks, dat is de uitdaging. Morgen (donderdag) wil ik naar camping Berg bij Neumarkt in der Oberpfalz. Een rit van ong. 146 Km. Dus weer vroeg op en rijden, als alles volgens de planning verloopt.

Ik denk dat vanaf morgen ik geen internet meer kan krijgen op de komende campings, maar ik zal Joke weer vragen of zij het een klein beetje kan bijhouden. Als laatste wil ik toch iedereen hartelijk bedanken voor de vele spontane en hartelijke reacties die ik krijg. Hiermee kan ik zien dat er een heleboel mensen steeds maar weer deze reis blijven volgen.

Tot zover weer deze update van mijn kant. Tot ziens…

1. Jaap en Nienke Lukassen:
    Hoi Leo,
    Jammer, dat je aantal tegenslagen hebt.
    Maar moed houden, een ding is zeker, je zelfvertrouwen wordt er door vergroot, als je al die problemen weet op te lossen.
    Het technische verhaal kunnen wij grotendeels begrijpen, omdat we al meer dan 25 jaar dieselrijden. En het Torretje is ook de jongste niet meer en dan kun je zulke probleempjes tegenkomen.
    Leo, houd moed en probeer ook van de terugweg te genieten. We blijven je volgen.
    Veel groetjes uit Ede.
  2. Karel en Sandra:
    21 september 2011
    We vinden het super dat je toch na alle tegenslag de moed erin houdt. Zet hem op en we lezen graag het vervolg!!!!
  3. Fogel:
    21 september 2011
    Ha die Leo,zit net een stukje in de Parel te schrijven over je avontuur en dat je op de terugreis bent. En ook dat we bijzondere verhalen van je kunnen verwachten, Nou, die zijn er al! Mens, je maakt wel wat mee, zeg! Oké, nu maar hopen dat je zonder al te veel problemen weer in Kornhorn aan zult komen. Een goede reis terug Leo!
  4. Gerda:
    22 september 2011
    Oke dat was alle pech die je gehad hebt...nu gaan we gewoon weer normaal rijden :)
    Wat een geregel allemaal weer en wat mooi dat de mensen zo behulpzaam zijn :)

Zet hem op he...tot het volgens verslag :)

Groetjes Roberto & Gerda
  5. Renata:
    22 september 2011
    Hi Leo,
    Jammer dat het tegenzit, een beetje dan tenminste, want gelukkig kom je toch telkens weer een stukkie dichter bij huis! Het technische gedeelte in je verhaal heb ik ook gelezen maar ik begreep er helemaal niks van en ik denk ook niet dat ik dat wil haha. Toch las het lekker weg, mijn complimenten voor je schrijfkunsten! Ik hoop dat je vanaf nu je reis terug naar huis probleemloos kunt voortzetten. Maar wel benieuwd welke avonturen je morgen weer mee maakt, goeie reis!
  6. Helen:
    23 september 2011
    Hey Leo,

Balen dat het tegen zit maar gelukkig kan je het steeds weer oplossen. Geniet elke keer weer van je verhalen echt super leuk om te lezen, ik hoop dat je Torretje nu lekker door tuft zonder problemen met de stal inzicht :-)

Goede reis en take care

Helen