The True Story 2 t/m 6 september

7 september 2011 - Affing, Duitsland

Vrijdag 2 september: 09.15: Vertrek van huis. Onder veel belangstelling van de buurtbewoners vertrokken luid toeterend. Op weg naar de eerste camping in Duitsland, Camping Knoblauchsberg in Techlenburg. Het was mooi weer en voelde de wind en het zonnetje over mijn gezicht, later voelde ik toch wel dat ik wat verbrand was in mijn gezicht. De reis verliep voorspoedig tot in de middag, ik was zo’n 50 km. van de camping verwijderd en ja hoor daar kwamen de eerste problemen, plotseling bleef mijn dynamolampje branden. Gekeken of soms de spanningsregelaar bleef hangen maar niet dus, bleef er niets anders over om door te rijden totdat ik ergens een mechanisatie bedrijf zag. Eerst nog gestopt bij een groot garagebedrijf in Duitsland om te vragen of zij even mijn regelaar en/of mijn dynamo konden doormeten zodat ik precies wist wat er stuk zou kunnen zijn. De dienstdoende chef keek naar de trekker toen naar de spanningsregelaar, daarna keek hij mij aan en vertelde mij dat hij niet eens wist wat het was. Dit had hij nog nooit gezien laat staan een gelijkstroomdynamo. Nee dit was vóór zijn tijd, dus hij kon me niet helpen. Helaas verder maar weer. Ik had intussen de vriezer in mijn caravan al van de twaalf volt gehaald , dit om stroom te sparen voor de accu. Een paar plaatsen verder zag ik een John Deere bedrijf en ik dacht dat moeten zij daar toch wel weten. Inderdaad, ze wisten wat een gelijkstroom dynamo was maar konden mij helaas niet helpen aan een spanningsregelaar omdat deze wel een heel oude was, nee dit hadden ze niet. Na de chef Van de garage bedankt te hebben ben ik maar verder gereden richting de camping. Door al het oponthoud was ik daar pas om 19.30 uur, zo’n anderhalf uur later dan gepland. De eerste 180 Km. Zater erop. Ik had mijzelf ingecheckt en ik reed de camping op om naar mijn toegewezen plaats te rijden ware het niet dat ik gelijk omringd werd door zo’n 10 á 15 enthousiastelingen (Hollanders) met allemaal oude (merk?) auto’s. Gelijk werden er foto’s gemaakt en vragen gesteld over de reis e.d. Vol ongeloof en verbazing, wat natuurlijk erg leuk is om te zien. De middag met pech was ik hierdoor voor een moment snel vergeten. Zaterdag 3 september: 7.15 uur liep de wekker af, vlug aankleden , ontbijten en afrekenen. Ik moest natuurlijk gaan zoeken waar ik ergens nog op zaterdag een garage kan vinden die mij met mijn “Lichtmachine” kon helpen. Ik vertelde het aan de vrouw van de campingeigenaar en tot mijn verbazing vertelde ze mij dat haar man dat wel kon repareren. Dat zou mooi zijn, maar natuurlijk het bleek te mooi om waar te zijn. Hij wist wel een mechanisatiebedrijf die mij kon helpen, zo’n 5 Km. van de camping. Ik dolgelukkig op weg naar deze garage waar ik te horen kreeg, helaas de baas kon mij niet aan een andere spanningregelaar helpen. Maar hij wist wel een ander, die had het ongetwijfeld. Na een telefoontje, ja hoor deze persoon had er een liggen. Ik met nieuwe moed daarnaar toe, 10 Km. verder. Gelukkig deze persoon (ook een mechanisatiebedrijf) had een nieuwe Bosch spanningregelaar, weliswaar een nieuwer type maar dat maakte mij natuurlijk op dit moment niets uit. De regelaar werd gemonteerd om daarna tot de conclusie te komen dat de dynamo te weinig spanning gaf, maar 8 volt op volle toeren, te weinig. De persoon kon me niet aan een gelijkstroomdynamo helpen. Goede raad was duur. Ik besloot om maar een wisselstroom dynamo te monteren. De persoon wilde het wel voor me aanpassen zodat het op mijn trekker gemonteerd kon worden. Ik blij, kon ik toch verder. Om 11.30 uur was het allemaal klaar en wilde ik afrekenen, maar de persoon in kwestie vertelde me dat de rekening wel naar Holland gestuurd kon worden. Nou deze service had ik natuurlijk helemaal niet verwacht. Na wel 10 keer de man bedankt te hebben kon ik eindelijk weer op weg naar mijn tweede stop richting Oostenrijk nl. een camping nog zo’n 140 Km. verwijderd van de plaats waar ik was, camping Bad Zwesten. Na drie uur rijden bleek al snel dat dit geen haalbare kaart was, de pech bleef me achtervolgen. Ik stond voor een stoplicht te wachten en een automobilist die naast me kwam staan prees mijn trekker maar vertelde me gelijk dat ik nogal wat olie verloor. Ik gelijk kijken en ja hoor het liep er gewoon uit. Een afdichtring van de oliefilterpot was gescheurd, ook dat nog. Het spul was niet om aan te pakken, zo heet als het was. Na afkoeling nieuwe ring geplaatst en olie weer bijvullen, bleek er drie liter olie verloren zijn gegaan. Daar gaat mijn voorraad, om moedeloos van te worden. Zo snel mogelijk weer vertrokken en onderweg op de tomtom gekeken of er niet een camping dichter in de buurt was. Nou helemaal niets. Af en toe vroeg ik aan mensen die ik in diverse dorpen zag lopen waar een camping in de buurt was, nou ze wisten er wel een camping “Eedesee”, nog zo’n 40 km verder. Nou ik maar doorrijden, intussen was het al dik 20.00 uur het begon al donker te worden. Ik dacht dit word niks en net dat ik de moed een beetje verloren had zag ik de camping voor mij verschijnen. Vermoeid ging ik me aanmelden en vertelde dat ik met een trekker en caravan was, had ik beter niet kunnen doen. De halve camping kwam kijken, want dit was toch iets wonderbaarlijks. Ik zei dat ik graag naar mijn plaats wilde om te slapen, want ik had het deze dag wel een beetje gehad. Ik was nog niet naar bed of het begon goed hard te regenen, wat was ik blij dat ik er was, wat een dag. Ik deed om 22.30 uur het licht uit. Zondag 4 september: Vannacht hard geregend, ik werd er wakker van. Om acht uur de wekker gezet, half tien er pas uit komen, dus dit word een rustige dag. Eerst buiten ontbeten, het was waarachtig droog geworden en zo te zien nog mooi weer ook. Ik was erachter gekomen dat mijn reisplanning niet helemaal met de te rijden haalbare afstanden klopte, dus als eerste mijn planning aan passen. Waar ik dacht om 180-200 km. per dag te halen kon ik wel vergeten natuurlijk. Ik zag de bulten al voor me en als je dan met een gangetje van 8 km. naar boven gaat kan je deze afstanden wel vergeten. Foutje in de berekening. Maar goed, een paar campings ertussen geprikt en ik ging om 10 uur weer op weg. Deze dag verliep, in tegenstelling tot de vorige dag, voortreffelijk. Mooi weer, een bijzonder mooie omgeving, een trekker die volmaakt liep, heuveltje op en weer naar beneden, helling percentages van soms 10%, ik voelde me heerlijk. Eindelijk het gevoel “dit is het”. Deze dag heb ik toch nog zo’n 80 km. gereden en kwam omstreeks half vijf s’middags bij een camping aan in de plaats Motten, vlakbij Bad Brückenau. Lekker op tijd gegeten en daarna gedoucht, was ik aan toe, daarna een pilsje en vroeg naar bed. Maandag 5 september: Ook deze nacht flink geregend, minder als de vorige nacht maar toch behoorlijk. Gelukkig was het wederom droog toen ik s’morgens mijn caravan uit kwam. Vandaag een korte rit van ong. 90 km naar camping Erlangen in de plaats Erlangen vlakbij Nürnberg. Deze camping was eigenlijk bedoelt als tweede overnachting. Ik ben om kwart over tien vanuit Motten vertrokken en arriveerde al om kwart over drie op deze camping. In de middag kwam het zonnetje door, maar wat kan het verschrikkelijk hard waaien op de hellingen van het Harz gebergte. Maar toch een heerlijke rit gehad in een bijzonder mooie omgeving, Maar daar staat het Harz gebergte natuurlijk om bekend. Morgen gaan we zo te zien weer het vlakkere gedeelte van Duitsland in, richting Nürnberg. Vroeg naar bed, morgen vroeg dag. Een rit van ong. 140 km. voor de boeg, richting het plaatsje “Berg” nabij “Donauworth”, dus vroeg weg. Dinsdag 6 september: Vroeg opgestaan en ontbeten, spullen klaargemaakt om de reis te beginnen naar het plaatsje Berg, camping “Berg”. Het werd in de ochtend mooi weer, zonnetje kwam door, blauwe lucht en niet te harde wind, alles wees erop dat het een mooie dag zou worden. In de verte zag ik een beetje het einde van het “Harsgebergte”, het werd allemaal wat vlakker en dat gaf ook het idee dat het allemaal wat vlugger ging. Weliswaar soms nog wat bulten waar je overheen moest, maar toch het was niet meer dat op en neer gedoe. Je kon merken dat je toch wat meer naar de grotere steden ging, zoals Würzburg, Nürnberg. Het werd allemaal drukker op de weg. De route die ik had uitgestippeld (of liever gezegd mijn vriend Tom) ging dwars door Nürnberg. Ik had nl. opgegeven om een fietsroute te plannen, anders stuurt mijn vriend je zeer snel richting autobaan en dat moeten we niet hebben. Ik ben wat gewend in de laatste 40 jaar in Amsterdam, maar deze stad was ook wat kan ik je vertellen. Druk met verkeer en een hoeveelheid stoplichten, dat wil je niet weten en die ook nog typisch tegen elkaar inwerken, dus niet alleen in Holland gebeurd dat. De aantal keren die ik moest stoppen en optrekken, ik dacht nog even straks kan ik gelijk nieuwe frictieplaten monteren. Maar goed uiteindelijk verliet ik ook deze stad zonder verdere problemen en ging ik mijn laatste stukje naar de “Bergcamping” doen. Via de plaats Dinkelsbühl kwam nog door een heel mooi stadje genaamd Nördlingen, veel mooie oude gebouwen en erg toeristisch. Hier heb ik tijdens het rijden nog gefilmd, dat ik door de toegangspoort reed, ging net allemaal goed en de stad uit zo’n zelfde poort, erg leuk en veel reactie in deze plaats door middel van de duim omhoog en zwaaien. Heel erg leuk. Helaas niet gestopt, maar op de terugweg zal ik kijken of ik er even een rondje kan maken, lijkt me leuk. Ong. 16.15 uur arriveerde ik op de camping en hier ook hetzelfde verhaal, ze kijken je ongelovig aan als je verteld dat je met een trekker (slepper) en een caravan een overnachting wil. Moeten ze altijd komen kijken en foto’s maken. Och wie weet waar het goed voor is, toch? Al met al een geslaagde dag, trekker doet het zeer goed, torretje loop lekker, zo houden. Ik heb vanavond nog even alles nagekeken, olieniveau van de brandstofpomp even wat bijgevuld (een paar druppels uit een oliespuitje), het vetpotje van de waterpomp bijgevuld met smeervet en ook nog een afdichtringetje van de klepdeksel vervangen, deze lekte wat olie. Gelijk maar olie bijgevuld, ging weer anderhalve liter bij, valt toch tegen wat hij verbruikt. Maar goed, hij staat weer klaar voor de rit van morgen, deze brengt ons naar de Lech camping in Affing, een kleine 130 km. verder, dus weer vroeg op.

1. Jaap en Nienke Lukassen:
    7 september 2011
    Nog even een kleine reactie.
    Als we dit verhaal lezen, dan is het voor jou een hele belevenis, maar je geniet er in ieder geval enorm van. De Harz kennen wij wel, we zijn er een aantal jaren geleden geweeest, heel mooi en bijzonder.
    Leo, jongen geniet er maar lekker van en die belangstelling van al die mensen maken je zo trots als een pauw.
    Groetjes

Nienke en Jaap
  2. Jaap en Rina:
    7 september 2011
    Hallo Leo we hebben met volle aandacht je reisverslag gelezen.Als we dit lezen realiseren we ons dat er een groot reisverslag schrijver is opgestaan,hartstikke goed.
    Veel succes op je verdere reis, en we blijven je volgen.

Groetjes Rina en Jaap
  3. Renata:
    Hi Leo,
    Wat een superleuk reisverslag! Leest lekker weg ook. Benieuwd wat je morgen weer mee gaat maken, goeie reis!
    Groetjes Renata
  4. J.l.:
    8 september 2011
    Hallo Renate,
    Dank voor het compliment, ik heb het verslag van vandaag nog even kunnenopzetten.
    Groetjes en veel lees plezier
    Leo
  5. J.l.:
    8 september 2011
    Hallo Jaap , Rina, Jaap en Nienke,
    Bedankt voor de complimenten.
    Ik had gisteren al willen reageren maar was het vergeten door andere belangrijke dingen.
    Maar bijdeze dan.
    Groeten Leo